Den nya kronan-en hyllning till Finland :)


Så här ser den nya kronan ut:


Dess prägling avbildar symboliskt havet som förbindelselänk mellan Sverige och Finland och som omskrift citatet ”DEN UNDERBARA SAGAN OM ETT LAND PÅ ANDRA SIDAN HAFVET.
Det var 200 år sedan som Sverige förlorade Finland och nu så har de gjort en enkrona som hyllning till Finland.

Trevligt, tycker jag :)

Och jag har faktiskt 2 av dessa mynt i min ägo :)
Läste någonstans att de kommer att tillverka ca 40 miljoner exemplar och det betyder i genomsnitt 4-5 mynt per person..
Och jag har redan 2 ;)
Inte för att det spelar så stor roll men lite kul är det ändå.
Och det roliga är att jag fick de båda från finska affären i Eskilstuna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0