Framåt


Nästa bokstav i bokstavsutmaningen är F och det får bli som i framåt...

Med det vill jag säga att Olivias utveckling går verkligen framåt nu. Hon är glad, skrattar och pratar nästan hela tiden. Hon har börjat testa sin röst nu ordentligt så lite då och då kan man höra ett väldigt gällt skrik från henne :)

Sen så har hon ju dreglat och haft sig nu i över en månad, gnuggar på sitt tandkött och biter på saker hela tiden. Idag tycker jag att hennes tandkött på underkäken är något svullet och jag kände nog nåt lite hårt där under tandköttet... kan det vara en tand på gång kanske? :)

Idag fick hon smaka på lite mosad banan. Hade inga förväntningar då jag vet att alla barn inte är redo för smakportioner vid 4 månaders ålder, men Olivia var så glad och nyfiken så det gick jätte bra! Efter första skeden tittade hon lite skeptiskt men efter andra så blev hon jätte glad för varje sked hon fick :)
Gav inte mycket, ca 5 skedar och det var bara lite grann på skeden så om man säger så fick hon bara 2 skedar egentligen.
Hon verkar nog vara redo, men det vet vi inte förrän det är dags för gröten, för hon kanske reagerar helt annorlunda mot det :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

gröt är bra att börja med sägs det..eftersom det innehåller gluten och forskning har visat att om man börjar med gluten tidigt (4-5 mån, smakportioner typ 1 kryddmått några ggr/vecka) så kan det förebygga gluten allergi. Smakportioner säger dom att man bara ska ge typ 1 kryddmått men vi har gett vår dotter ca 1-2 teskedar o det funkar kanon..det är väl oxå lite olika men kanske va lite försiktig precis i början. Kul med framsteg!!

//anna

2011-12-19 @ 12:01:50
Postat av: T- finnen som inte försvinner med clerasil ;)

Anna:

Jaha, trodde man skulle vara försiktig med gluten just för att man kan få allergi? Men jag hade tänkt att köpa mild havre gröt i veckan.

Jag har tänkt att jag ska ge henne några teskedar lite då och då, beroende på hur intresserad hon är :)

Ett kryddmått låter väldigt lite... speciellt om man bara skulle ge någon gång per vecka... men jag har tid på bvc på fredag så ska prata med sköterskan lite grann :)

Gav ni flera gånger per dag i början eller bara en gång?

Jag ska testa med banan nu i några dagar innan jag går över till gröt, vill inte ge henne för många olika saker samtidigt :D

2011-12-19 @ 13:31:27
URL: http://tanjakatinka.blogg.se/
Postat av: Anonym

vi ger fortfarande en gång om dagen typ 5 dar i veckan (nu är hon 5 mån). smakportioner gäller ju ända tills dom är 6 mån sen ska man tydligen ge mer mat, om du förstår vad jag menar:)? eftersom man inte ska ta bort amning/ersättning innan dom är 6 mån.lite luddigt (trött). Men alla eller iaf många bvc tanter säger ju olika om allt även om det är livsmedelsverkets rekomendationer. Jag brukar lyssna lite halvt vad dom säger och sen går jag mkt på känslan. (känner ju sitt eget barn bäst) Vi börja med mild havregröt och det funka kanon. lycka till!:)//anna

2011-12-19 @ 19:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0