I Finland

 

Nu så är vi äntligen framme hemma hos pappa.
Det var nära att vi inte hann med båten på lördag morgon.. Vi åkte hemifrån vid fyra på morgonen och stannade till vid statoil för att fylla på olja.
Älsklingen var så trött så han inte stängde locket till oljan ordentligt så när vi hade kommit ungefär tio km så hörde vi att nåt lossnade. Men vi tänkte inte mer på det. Sen nära arboga så tyckte vi att det började lukta bränt så vi stannade vid en mack där för att kolla. Vi fick världens panik när vi insåg att locket var borta och det hade skvätt olja överallt. Vi hade ingen extra olja med oss heller..
Älsklingen är smart som tur är och han kom på att han ska göra ett lock från oljeflaskans lock. Sen var det bara att försöka hitta en bensinmack som hade nattöppet. Och självklart fanns det inte nånstans i arboga så vi fick chansa och körde till eskilstuna där jag visste att en mack hade öppet iaf.
Så vi kom dit iaf och älsklingens konstruktion hade hållt så vi köpte olja och fyllde på (det var nästan slut) och körde i full fart mot sthlm. Då var kl runt 6, lite över och vi hade över 100km kvar att köra. Båten åkte 7.45.
Men vi kom fram precis i sista sekunden, nästan iaf. Tio minuter senare och de hade stängt incheckningen..
Då kunde vi äntligen slappna av lite..

När vi väl åkte från Åbo så fick vi stanna efter 10 min för att vi tyckte att det började lukta bränt igen, och helt riktigt, locket hade lossnat. Så nu fick vi hitta på en lösning igen för att kunna komma fram till en bensinmack iaf.
Sen hittade vi ett som var öppet och där utanför så fixade älsklingen ett lock som vi verkligen hoppades skulle hålla hela vägen. Vi hade ju nästan 600km att köra..
Vi fick stanna en massa gånger på vägen för att kontrollera att locket satt fast och vi fick hela tiden vara uppmärksamma på alla lukter som kunde komma.. :)
Men vi kom iaf fram utan att bilen gick sönder!
Så imorn ska vi gå och köpa ett lock till den och då finns inte problemet kvar :)

Sen så vart jag stannad av en polisbil också vid en liten by :)
Haha, de började köra efter mig och sen blinkade de med ljusen så jag stannade. De ville att jag skulle blåsa. Bara det.. frågade inte ens efter körkort.. skumt :)
Så vid halv fem imorse var vi framme här, skulle egentligen ha vartit framme runt två, halv tre i normala fall.
Sen gick jag upp vid nio... så lagom trött är jag nu :)

Nu ska jag gå och umgås med hunden nasu, hon är så söt :)
Vill ha en hund!
Skriver mer sen idag eller imorn, får se.

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Nina

Då får ni vara lite mer alerta på hemvägen och hålla extra koll på Markus hehe

Ha det så bra där!

2009-10-04 @ 15:53:55
URL: http://ninac.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hehe voi teitä :) hyvä että matka meni huvin loppujen lopuks. Hälsa broshan Kramar

2009-10-04 @ 22:42:56
URL: http://mizzmandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0